Śledzie w jagodach - szwedzkie klimaty | Herrings with blueberries - my way

Jagody, i w ogóle owoce jagodowe, w szwedzkiej kuchni mają szczególne miejsce. Zrozumiałam to kiedy w ostatnie wakacje byłam w Szwecji i do śniadania podano nam dwa rodzaje gęstych soków przecierowych, zwanych zupami: z borówki czernicy (blåbärssoppa) i z owoców róży (nyponsoppa). Ale to jeszcze nic takiego nadzwyczajnego dla polskich kubków smakowych.
Gdzieś mi niedawno mignął w internetach przepis na śledzie marynowane w jagodach. Bardzo mnie to zaintrygowało i postanowiłam zgłębić temat. A że po szwedzku umiem może dwa-trzy wyrazy, szukałam z użyciem tłumacza Google. No i okazało się że (tu będzie komplement jakby były wątpliwości) Szwedzi mają niezłego kręćka na punkcie marynowanych śledzi. Znalazłam dziesiątki smakowitych przepisów, w tym wiele na wersję z jagodami.
Na ich bazie zrobiłam swoją wersję, którą chciałam się z Wami dziś podzielić. Ciekawa jestem jak Wam się podoba i czy go wypróbujecie :)

Proporcje na 8 płatów śledziowych. 
Śledzie marynują się w sumie 4 dni ale warto czekać!
A TUTAJ pobierzecie wersję do druku.

I marynata - szwedzka marynata 1-2-3
1/2 szklanki octu spirytusowego 10%
1 szklanka cukru
2 szklanki wody
4 szt ziela angielskiego
3 liście laurowe
1 średnia marchew pokrojona w plasterki 
1 średnia cebula pokrojona w plasterki

II marynata - jagodowa
3/4 szklanki lub mały kubek jogurtu naturalnego
3 łyżki dżemu jagodowego
3 łyżki majonezu
1 łyżka posiekanego rozmarynu
1 łyżeczka soli
1 szklanka świeżych borówek amerykańskich lub 1/2 szklanki rozmrożonych

Wykonanie
1. Zaczynamy od przygotowania marynaty 1-2-3: wodę z octem, cukrem i przyprawami zagotować, zdjąć z ognia, wrzucić marchew i cebulę, zostawić pod przykryciem do ostygnięcia.
2. W tym czasie moczymy śledzie: opłukujemy je pod bieżącą wodą i zalewamy wodą z kranu tak aby swobodnie pływały. Zostawiamy na 2 godziny. 
3. Wymoczone i z grubsza odsączone śledzie wkładamy do  marynaty i zostawiamy na 3 dni w lodówce.
4. Po trzech dniach przygotowujemy marynatę jagodową: mieszamy najpierw dokładnie wszystkie składniki oprócz borówek, na końcu dodajemy borówki i śledzie - odsączone i pokrojone "na jeden kęs". Zostawiamy w lodówce na minimum 12 godzin a najlepiej do następnego dnia. Warto w tym czasie parę razy je przemieszać aby smaki się lepiej połączyły.
5. Serwujemy z ciemnym żytnim pieczywem, posypane kilkoma borówkami jak na zdjęciu powyżej.

A tutaj znajdziecie przepis na obłędne śledzie w piernikach - w sam raz na Wigilię!
śledzie w piernikach
Smacznego :)

Komentarze

Prześlij komentarz

Zapraszam do dyskusji!