Kiwano - i owoc, i warzywo

Kiwano to kolejne ciekawe i smaczne, a przy tym dekoracyjne warzywo, do uprawy którego chciałam Was zachęcić. Jego owoce nie dość że są smaczne - jakby melon skropiony limonką - to jeszcze bardzo ładne. U mnie w domu wytrwały 3 miesiące, a podobno można przechowywać je nawet przez 6 miesięcy. 

Co to właściwie jest kiwano?
Kiwano (Cucumis metuliferus) jest rośliną dyniowatą spokrewnioną ze zwykłym ogórkiem, czyli ogórkiem siewnym (Cucumis sativus). Inne nazwy to: ogórek kiwano, ogórek afrykański, ogórek kolczasty. Angielskie nazwy są jeszcze bardziej liczne: horned melon, kiwano, African horned cucumber, African horned melon, jelly melon, hedged gourd, melano...

Jak uprawiać kiwano?
Jak ogórki :) Kluczem do sukcesu w uprawie jest wcześniejsze przygotowanie rozsady (podobnie jak w przypadku melonów czy arbuzów), ponieważ kiwano potrzebuje dużo czasu na wytworzenie owoców. Dlatego nie można wysiać nasion wprost do gruntu po 15 maja, co udaje się ze zwykłymi ogórkami. Ja sama w  ubiegłym roku uprawiałam to warzywo, a na zdjęciu powyżej są owoce z ogrodu moich rodziców.

Nasiona kiwano można kupić w sklepach ogrodniczych a nawet centrach typu "dom i ogród". Wysiewamy je w drugiej połowie kwietnia do doniczek o średnicy ok. 8cm. Do jednej doniczki dajemy 2-3 nasiona. Doniczki trzymamy w temperaturze pokojowej (20-24°C). Po 15 maja można wysadzić rośliny do gruntu. Ogólnie kiwano uprawiamy jak zwykłe ogórki (bardziej szklarniowe niż gruntowe). Podpory nie są konieczne, ale są zalecane. Ja ich nie stosuję i uprawiam kiwano jak ogórki gruntowe. Warto natomiast pamiętać że rośliny silnie się krzewią więc trzeba się z tym liczyć :) Można je oczywiście przycinać i prowadzić na jeden pęd.

Jak jeść kiwano?

Kiwano można od jakiegoś czasu kupić w polskich sklepach nie tylko w postaci nasion, ale i owoców. Ale jak przyrządzić tego ogórka? Można po prostu przekroić na pół i zjeść miąższ łyżeczką, można je dodać do sałatki - warzywnej lub owocowej, przyrządzić na jego bazie salsę... Wszystko to brzmi dobrze, ale mi szczerze mówiąc niezbyt odpowiada konsystencja miąższu i zbyt duże nasiona. Dlatego postanowiłam przetrzeć miąższ przez sito i przygotować na jego bazie drink który jest czymś pomiędzy drinkiem o nazwie mimoza a sangrią. Tutaj znajdziecie przepis i instrukcję jak się w ogóle dobrać do tego owocu pomimo kolców i grubej skóry.


Metryczka

Rodzina: dyniowate (Cucurbitaceae)
Gatunek: ogórek kiwano (Cucumis metuliferus)
Odmiany uprawne: brak, w sklepach z nasionami szukajcie po prostu ogórka kiwano :)
Kiwano na Wikipedii

Inne ciekawe rośliny dyniowate:

ogórek meksykański
dynia makaronowa


Komentarze

  1. Muszę spróbować uprawy. W poprzednim sezonie eksperymentowałam z cyklanterą. W tym czekają już nasiona ogórka meksykańskiego, więc może dorzucę im do towarzystwa jeszcze kiwano :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja namawiam Cię na kiwano!
      A jak poszło z cyklanterą?

      Usuń
    2. Cyklanterę potraktowałam po macoszemu i wysadziłam do gruntu dopiero w czerwcu, ale i tak przed jesienią doczekałam się zbiorów. To bezobsługowa roślina. Musi tylko mieć po czym się wspinać. Smakuje jak ogórek.

      Usuń
  2. Moja przygoda z kiwano rozpoczeła skę w tym roku. Będąc w ogrodniczym sklepie z ciekawości kupiłem nasiona. Z 5 nasion wykiełkowały 4 .2 sadzonki rozdałem a 2 zostawiłem. Na dzień dzisiejszy mam z 40 owoców z czego część już żółknie, 3szt zjedzone. Napewno w przyszłym roku wysieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękne zbiory!
      Ja muszę przyznać że więcej mam frajdy z uprawy i patrzenia na owoce niż z ich jedzenia ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do dyskusji!