Drzewko awokado z pestki – łatwy i sprawdzony sposób

Patentów na wyhodowanie* awokado z pestki znajdziecie sporo. Polecane sposoby zwykle wymagają użycia wykałaczek i umocowania pestki nad słoikiem wypełnionym wodą. Straszna babranina i niezbyt zdobi to parapet… Ja mam lepszy pomysł na kiełkowanie awokado – prosty i bardziej estetyczny. I dzisiaj Wam go zdradzę!

Od czego zacząć uprawę awokado z pestki?

To proste – od kupienia smacznego awokado! A jak to zrobić? Najlepiej kupować owoce które są delikatnie miękkie i w okolicach szypułki lekko uginają się pod naciskiem palca. Sama szypułka dobrze żeby była luźno przytwierdzona. Jeśli owoc jest twardy jak kamień a szypułka ani drgnie, lepiej nie kupować takiego owocu.
Z mojego doświadczenia wynika, że najłatwiej kupić dobrej jakości awokado w typie odmiany Hass - o ciemnozielonej, chropowatej skórce. Natomiast kupowanie awokado o jasnozielonej i gładkiej skórce to loteria.

Co potrzebujesz aby zmienić pestkę awokado w drzewko?

Wszystkie materiały niezbędne do rozpoczęcia hodowli awokado z pestki znajdziecie w swojej kuchni. Na starcie nic nie musicie kupować - oprócz awokado ;).
Przygotuj:
  • czysty pojemnik - pudełko plastikowe z zamknięciem lub słoik o średnicy około 7 cm (duża nakrętka)
  • ręcznik kuchenny lub chusteczkę higieniczną
  • nóż kuchenny
No to zaczynamy!

Najpierw przekrój awokado wzdłuż aby wydobyć pestkę

Podczas krojenia prowadź nóż delikatnie starając się nie uszkodzić pestki.
Następnie wyjmij pestkę i umyj ją tak jak myjesz naczynia – gąbką i płynem do mycia naczyń. Opłucz starannie i zdejmij brązową „skórkę” z pestki.
Na koniec owiń obraną pestkę papierowym ręcznikiem, zmocz zawiniątko wodą i umieść w pojemniku. Pojemnik nakryj, ale nie zamykaj szczelnie. Postaw w ciepłym miejscu ale nie bezpośrednio na słońcu. Ja stawiam swoje awokado na blacie kuchennym gdzieś w rogu – żeby nie przeszkadzało.

A teraz czekamy aż pestka awokado wykiełkuje

Kiełkowanie trwa od paru tygodni (3-4) do nawet 2 miesięcy. Co jakiś czas (1-2 tygodnie) sprawdzaj czy ręcznik okrywający pestkę jest mokry – i pilnuj aby tak było. Pestka musi mieć stały dostęp do wody aby napęczniała i wykiełkowała. Łatwiej nad tym zapanować kiedy pestkę trzymamy w pojemniku. Dlatego moja metoda kiełkowania jest lepsza niż stawianie pestki na słoiku lub zawieszanie jej na słoiku za pomocą wykałaczek.
Zobacz jak uprawiać kiełki rzodkiewki i innych roślin 
 
Kiedy nasiono napęcznieje, zacznie kiełkować. Najpierw połówki pestki się rozchylą i pojawi się mały korzeń. Na tym etapie zostaw jeszcze pestkę w pojemniczku. Następnie pojawi się pęd i to jest dobry moment aby przełożyć nasiono na wierzch małego słoika lub do takiego jak na zdjęciu obok, szklanego naczynia do uprawy hiacyntów.
Jak widać w takich warunkach awokado jest w stanie bardzo mocno rozwinąć korzenie. Ale to jest zdjęcie z moich eksperymentów, Wy nie musicie czekać aż tak długo :) Przesadźcie awokado do ziemi uniwersalnej kiedy pojawią się pierwsze dwa liście.

Co jeszcze mogę zrobić z pestką awokado? Czy mogę ją zjeść?

Podpowiem Wam jeszcze, że nasiona awokado mogą służyć jako różowy barwnik, przy czym nie koniecznie spożywczy. Piszę o tym, ponieważ pojawiają się informacje że nasiono awokado jest jadalne, co więcej - że ma właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne i w ogóle ma szereg wspaniałych właściwości. Niestety nie ma obecnie wystarczająco dużo badań naukowych, które potwierdzałyby te rewelacje i jednocześnie wykazywałyby że jedzenie nasion awokado jest bezpieczne dla zdrowia. Zatem ja bym ograniczyła się jedynie do miąższu.

*Na koniec pozwólcie że dam upust swojemu ogrodniczemu wykształceniu i wyjaśnię, że nie powinno się używać w kontekście kiełkowania nasion określenia „hodowla”, ale „uprawa”, albo kiełkowanie właśnie. Hodowla to celowe działanie które prowadzi np. do otrzymania nowych odmian podczas gdy my tutaj jedynie stwarzamy dogodne warunki do rozwoju nowej roślinki z nasiona. Więcej na temat różnic pomiędzy hodowlą a uprawą znajdziecie tutaj.

Na dzisiaj to tyle. W następnym artykule opowiem Wam co zrobić jak już dochowacie się roślinki awokado z pięknym parasolem liści.

Komentarze

  1. Awokado ma bardzo dużo właściwości zdrowotnych dla organizmu, a jeszcze możemy cieszyć się z uprawy drzewka. Super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jak posadziłem I wyrosło do około 10-15 pięknych liści, to nagle coś się działo, wszyskie liście opadały I koniec... pewnie przelewam... za to posadziłem lichee I pieknie rosna. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Gratulacje z liczi! Ja jeszcze nie kiełkowałam tej rośliny :)

      Jeśli chodzi o awokado trudno powiedzieć co poszło nie tak, ale prawdopodobnie chodziło o brak albo nadmiar wody.
      Generalnie mówi się że awokado nie jest specjalnie wymagające, ale prawda jest taka że jednak potrzebuje mieć bardzo określone warunki. Ziemia powinna być przepuszczalna i stale wilgotna. Więc roślinę trzeba często podlewać, ale nadmiar wody wylewać z podstawki.
      Warto też zraszać rośliny i nie ustawiać ich w miejscach gdzie jest przeciąg.

      Życzę powodzenia w kolejnych eksperymentach! :)

      Usuń
  2. Uwielbiam awokado, może kiedyś mi się uda je wyhodować :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno! Jak widzisz to jest bardzo proste ☺️ Ale na pierwsze owoce trzeba czekać 10 lat a czasem i 15, więc im szybciej zaczniesz kiełkowanie, tym lepiej 😉

      Usuń
  3. Próbowałem i nic mi z tego nie wychodzi niestety:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem nie wychodzi za pierwszym razem. Ile prób podjąłeś?

      Usuń
  4. Uwielbiam awokado, ale szkoda, że tyle lat trzeba czekać na efekty...

    OdpowiedzUsuń
  5. Po wielu nieydanych probach w końcu jest!🥰 matoda ze słoiczkiem czyni cuda. Mam korzen oraz ped z zalazkiem listkow. Przelozylam do mniejszego sloiczka tak żeby korzen nie byl znużony w wodzie (tak ma byc??) Tak sie ciesze mam nadzieje, że wszystko sie uda😊😊😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Gratulacje :)
      Korzeń powinien być zanurzony w wodzie, żeby pobierał wodę.
      Trzymam kciuki za drzewko!

      Usuń
  6. Moja pestka trochę polezala na szafce aż zaschla potem włożyłam do doniczki z ziemią, po jakimś czasie wyrosła łodyżka i mam piękne drzewko jestem zaskoczona że tak szybko urosło.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny poradnik, właśnie będę sadził kilka sztuk awokado do doniczek na parapecie. Mam nadzieję, że mi się uda ich uprawa.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do dyskusji!